torsdag 7 april 2011

Leif GW på mynten!

De nya sedlarna presenterades under gårdagen. Egentligen kunde jag inte bry mig mindre. Jag visste inte ens att vi skulle byta. Dock måste jag kommentera de fantastika debatterna detta fött. Emst för att jag alltid måste lägga mig i allting. Okej. Lets do this. Vad är det med människor och att debattera onödiga saker men skita i politiken? Vad är det med att gå man ur huse för någon jävla björnunge eller sälkut eller fucking koalabjörn, men inte fan bryr sig samma människor om att små femåringar tillverkat deras lattemachiatofärgade ryamattor. Det är som om en stor del av befolkningen har en spärr som hindrar dem från att bry sig om viktiga saker, utan bara reagera på skitgrejer. Enligt min obeservation har reaktionerna varit främst två: 1. "Det är för kulturella personer som tilltänkts, vem fan är Birgit Nilsson? Bergman vem? Inget för verklighetensfolk" 2. "För popluärkulturellt" Främsta förespråkaren här är inte helt förvånande Herman Lindquist. Är det sådana vi är? Tillhör ett av två läger: galet pretentiösa eller förnekar allt som inte står i Aftonbladets nöjesdel. Kanske vore det bästa bara att sätta Martin Timell på tjugan, Hasse Aro på hundringen, Peter Settman på 500ingen och Solsidan logotypen på tusenlappen? Så behöver ingen känna sig utanför eftersom de inte vet vem Birgit Nilsson är eller tycker att Berman är för svår. Då elimineras genast problemet med avsaknad av allmänbildning och den uteblivna insikten om att vissa saker bör man ta reda på om man inte vet. Å andra sidan, du är en webbadress från kunskapsbrunnen. Det är inte vedertagligt att i dagens läge ha "jag vet inte vem Sveriges största operasångerska all times high är" som argument. Googla. Men då kommer ju Lindquist åsikter helt att förtryckas mitt i tillfredställandet av "verklighetens folk". Men frågna är hur Herman han själv kan distansera sig så totalt från populärkulturen? Sist jag tittade är han sveriges mest folkliga historiker med både tv4 program och pocketböcker på sitt cv. Jag tänker inte vidare diskutera just detta. Den gyllende medelvägen är dock vägen att vandra. Eller? Förslagsvis kan man eventuellt tänka sig att man klär ut Hasse Aro till Gustav Vasa. Vasa, mannen som aldrig går ur tiden, eller sporten. Timell skulle kunna bli drottning Kristina, lite crossdressing, det är folkligt kul. Folk kan ju inte sluta skratta när en man tar på sig läppstift. En hammare i ena handen och en kalmarunionen karta i andra. Vinnande koncept. Bergman får eventuellt vara Bellman. Eller var Bellman inte jämnställd nog? Folk blir ju även flyförbannade för att Taube skulle få vara på någon jävla sedel och han "glorifierar prostitution". Flickan i Havanna. Igen. Tänker även att man slänger in tre kronor symbolen i Solsidan loggon så får man både lite historia och hockey i valutan. Astrid Lindgren får dra på sig en gammal pippikostym på bilden, för viktigast är ändå Astrid Linggren. Såklart. Där kan vi relatera. En viktig kvinna för folk har jag märkt. Får man inte sin dagliga dos Lindgren blir det revolution. Hon är lika viktig som nubben på midsommar för svenskarna. Astrid can eat my pants! Tillfredställer man nu, genom min kreativa lista, alla gnällspikar som inte har något viktigare att engagera sig i än vilken jävla gubbfan eller kärringjävel som ska sitta på sedeln som man bränner för ett paketcigg och en kvällstidning på fika rasten? Antagligen inte. Personligen tycker jag att årets bigbrotherdeltagare borde pryda sedlarna. Leif GW borde vara på alla mynten. Men det är kanske bara jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar