onsdag 30 mars 2011

Efterlyst.

Jag kom hem och satte på teven. Hamnade framför Efterlyst trots att jag försöker att undvika det skitprogramet. Inte minst efter kriminalitetskursen jag läste, om inte förr så inser man då vilken förenklad bild av brottslighet som Efterlyst och kvällstidningarna ger "DET KAN HÄNDA DIG" SKRÄCKFILMSMUSIK "NRÄ DU MINST ANAR DET" BLÅTTLJUS. Man skulle kunna argumentera för dem, eftersom att de visar brottoffer och vilken kris det ofta är att utsättas för ett brott, MEN det handlar ju bara om att göra polisfilm på riktigt. Det handlar inte om någon förståelse eller prevention, det handlar om att ge oss Svenssons något att förfasas över henne i tevesofforna. "Klart att blattar gör brott, kolla bara på efterlyst" ska vi kunna säga. Syfte: att gotta sig i hemskheter, att skapa opponion mot FÖRBRYTARNA! Men vi människor gillar ju sånt. Det jag reagerar starkas över är dett de visade foton på han som står åtala för modet på Elin Krantz i Länsmansgården för ett halvår sedan. De säger hans fullständiga namn, visar film från vallningen på brottsplatsen samt film från rättegången. Om det nu skulle vara så att han vore oskyldig, om hans osannolika historia faktiskt visar sig vara sann, vad händer då? Han kommer antagligen bli tvungen att byta identitet och flytta, och hans barn kommer att få utstå det mesta. Jag antar att familjen redan är utsatta. Och är det så, att för att en förälder begår ett grovt brott, ska barnen drabbas? Det är ju faktiskt så, att hans historia än så länge inte går att motbevisa. Tänk om han faktiskt, trots att jag varit en av de största skeptikerna, fick någonslags osannolik panik och tog hennes kläder? Tänk om hans historia är sann? Grundregeln lyder ju att man är oskyldig tills motsattsen bevisas. En grundregel som media för länge sedan slagit sönder och samman. Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt försvara eller sympatiserar med den som mördade Elin, det hoppas jag alla är på det klara med. MEN om det nu inte skulle vara han som står åtalad? Då har dessutom två gärningsmän varit på fri fot i ett halvår. Men han som mördade Nancy Tavsan, här i Hjällbo, påstod sig ju också ha sprungit in i situationen, fått panik och lämnat henne blödande. Något som faktiskt gick att motbevisa efter mycket om och men och en segdragen rättegångsprocess. Man borde nog lämna till expertera att spekulera, och trots att media är asätare av värsta sorten, kan faktiskt både polisen och åklagaren sitta på information som ännu inte kommit fram. Nu rapporterar Efterlyst om SEXTORTYKÄLLAREN! Det är ju som SKRÄCKFILM PÅ RIKTIGT. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Nej, jag tycker inte att Efterlyst rapporteringa är relevanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar