fredag 11 maj 2012

Rätten att få supa till 05?

Nu har det röstat igenom att krogarna i sveriges andra största stad kommer att bli tvugna att stänga klockan 03 på fredagar, men att man på lördagarna trots allt ges möjlighet att supa ända fram till klockan 05. Klubbkidsen och avenystekarna är upprörda. Alla skyller på sossarna, och liberalistiska uttalande sprider sig som en löpeld över socialamedier. "Ska politiker bestämma hur länge man ska få festa?". Ja. För generellt så kan vi ju inte dricka i det här landet. Folk diskuterar mer än gärna vad ekonomisktbistånd kostar samhället, vad fotbollshuliganism kostar, vad vi får betala för de flyktingar som söker skydd i lilla landet lagom. Är det då inte befogat att tala om vad en lördagskväll på Avenyn kostar i polisinsatser, sjukvård och vad supandet i det långa loppet kostar samhället ur ett folkhälsoperspektiv?

Jag ska inte sticka under stol med att jag aldrig har varit en tjej som svänger mina lurviga på avenykrogarna. Däremot har jag jobbat på en snabbmatsresturang på göteborgs sk. paradgata. Aldrig i mitt liv har jag sett så mycket fylla, slagsmål och misär. Jag har sett folk som sparkat på någon som ligger, jag har hittat folk som varit medvetslösa av fylla, jag har sett pikébussarna stå uppradade redan vid klockan 23 i väntan på vad som komma skall. Någon som är kritisk mot de förkortade tillstånden hade absolut kunnat ifrågasätta mitt resonemang med argumentet att man inte super mer för att man måste gå hem klockan tre. Jag tror dock att det är många tvivelaktiva beslut som tas när klockan börjat bli morgon. Folk i allmänhet tenderar att supa mer ju senare klockan blir. Och vet ni vad, om det här politiskabeslutet faktiskt kan minska antalet misshandelsfall och allmänt stök, är det inte en bra lösning? Ett tips är att gå ut tidigare på kvällen. Då är det inget mer att orda om. Om man tror att inget kommer att förändras, varför inte bara börja kvällen tidigare? Det kanske är för att jag faktiskt fyllt 25 som jag blir tvunen att ifrågasätta syftet med att vara ute och slira till klockan 05? Av egen erfarenhet kan jag skriva att det sällan händer något man är stolt över när klockan är halv fem och man började dricka klockan nio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar