måndag 8 oktober 2012

Ett öga i pannan

Jag kan inte på något sätt förstå folk. Intet sagt att det är fel på folk. Kanske det främst är fel på mig. Jag håller alternativet öppet när jag sprider min bitterhet för första gången på nästan precis fem månader.

Mitt problem är att jag tittade på tv4 nyheterna. Mitt problem är att jag inte alls kan förstå hur det kan bli ett sådant extremt rabalder kring två skjutna hundar. Först visas en fruktansvärd inspelning från krigets Syrien i vilken folk torteras, dödas och lämnas lemlästade tills de långt senare hittas och begravs. Sedan berättar nyhetsankaret att ett antal personer har polisanmält poliserna som sköt två hundar. Ja, det är klart att det är både sorgligt och svårt för hundarnas ägare, jag menar bara att det i relation till allt annat är så jävla litet. Folk torteras ihjäl i Syrien. Från Syrien har det även rapporterats att militärer sagt till mödrar att de får välja vem av hennes barn som ska få överleva, men när mamma inte kunnat välja har de skjutit båda barnen.
Så, varför blir det en sådan folkstorm kring två skjutna hundar?
Jag har tänkt tanken förr, och jag gör det igen: för att det är lättare för folk i allmänhet att bry sig om saker som inte är för jobbiga. Att polisen skjuter två hundar är lätt att röra upp sig över, men att folk torteras till döds är jobbigare.
Dessutom frågar jag mig varför det på riksnyheterna är ett inslag om en elvaåring som av någon anledning fått ett extra öga i pannan på skolfotot och som därav kompenserats ekonomiskt. Ärligt talar, ett bildfel som gett ett jävla öga i pannan. Vem i helvete bryr sig? Bryr sig folk på riktigt? Är det jag som är sjuk? Sitter folk hemma och sätter örtteet i halsen när de ser flickan som fått ett extra öga på skolfotot?
Jag orkar inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar