söndag 9 december 2012

Vem stal julavslutningen?

Jag ska berätta, en gång för alla, varför jag bli så fruktansvärt provocerad av hela skolavslutning i kyrkan diskussionen. Inför varenda julavslutning, inför varenda sommarlov dammas det nygamla debattämnet av och folk blir som förbytta. Personligen kunde jag inte bry mig mindre, men blir trots det irriterad av debatten. Jag är inte en person som håller hårt på traditioner. Jag skulle inte dö om jag inte fick min julskinka och min sill, jag tycker att halloween är en kul grej och att midsommar känns ganska överskattat. Med det sagt har jag redan klargjort att jag aldrig skulle gå i bräschen för någon typ av försvar av traditioner oavsett vilken religion eller livsåskådning de tillhörde. På det planet är jag neutral. Traditioner är för bakåtsträvare, samhället förändras. Som ett exempel kan jag ta min föräldrageneration, när de var barn fick man inte gå ut och leka på långfredagen eftersom man skulle visa att man sörjde Jesus och tänkte på hur jobbigt han hade det på korset. Är det då något vi borde återinföra? Vad jag tror att man måste inse är att vi lever i ett extremt globaliserat samhälle, det är en omöjlighet att saker alltid kommer vara som de alltid har varit. Samhällen har förändrats i alla tider, nya folk har etablerat sig, andra har försvunnit. Här börjar jag nå pudelns kärna, vad som verkligen får mitt adrenalin att pumpa. Att det här infekterade julfirandet skulle ha något med, vad Sverigedemokraterna gillar att kalla, islamisering att göra. Ska jag vara helt ärligt undrar jag ofta om diskussionen bara är uppfunnen för att få kasta lite skit på muslimerna såhär i juletid. Antagligen något Jesus hade uppskattat? Eller hur var det nu? Älska sin nästa som... Hur som helst. Ofta uttrycker de här "vi-dör-om-vi-inte-får-en-förbön-på-skolavslutningen ivrarna" att invandrarna, i synnerhet muslimerna, för vi vet ju alla att muslimer är jävligt jobbiga, vill stoppa våra svenska traditioner. Så jag ber er berätta när, i fucking jävla helvete, hörde du senast en muslim säga att de inte vill att vi ska fira vår jävla jul, smäcka i oss vår jävla julskinka och bli stupfulla på julfesten på kontoret och skära oss på trasiga julgranskulor? Jag har aldrig hört det, och jag har antagligen umgåtts med fler muslimer i mitt liv än vad mina meningsmotståndare har. Så snälla, hämta en livs levande muslim som anser att vi inte ska få fira jul så kanske jag överväger att säga emot. Naturligtvis, det finns fundamentalister som säkert skulle vilja korsfästa Jesus igen, men tänk då på att det senast var en katolsk präst som gick ut och sa att årets julkalender, Mysteriet på Greveholm, lockar barn till det ockulta. Det var inte en imam som ville förbjuda jul i teve.
Den verkliga anledningen till att man nu för tiden oftare väljer att inte ha avslutningar i kyrkan än vad man gjorde förr beror enligt min mening framförallt på att dagens Sverige är ett sekulariserat land. De som praktiserar kristendom blir färre och färre. Kristendomen får mindre och mindre inflytande på samhället. Vad som är viktigt att komma ihåg är att det inte handlar om att islam tar över, utan det är vi "kristna" som mer och mer överger vår religion. Med största sannolikhet kommer islam gå samma öde till mötes om ett antal år i Sverige. Så som vårt samhälle är uppbyggt och med den informationsström som globaliseringen ger upphov till finns väldigt lite plats för religion kvar.
Sist men inte minst, vi har faktiskt, oavsett vad man nu tycker om det, religionsfrihet i Sverige. Det är en av våra grundlagar. En grundlagstiftning som vi många gånger är villiga att stoltsera med. Religionsfrihet innebär att du som individ har rätt att praktisera vilken religion du vill och att du ska mötas med respekt oavsett vilken religion du tillhör. Om en skola har barn från många olika religioner handlar det då inte om en ömsesidig respekt för religionen att fira avslutningen på en religiöst neutral plats? När jag gick på lågstadier hade jag två kompisar som var Jehovas vittnen, de fick inte delta i några avslutningar i kyrkan. Absolut ska man fira jul i skolan, prata om högtider, äta pepparkakor och sjunga uttjatade julsånger, men med tanke på hur lite julen handlar om religion för gemene svensk, kan man då inte vara lite flexibel när det gäller lokalen, bönerna och prällarna? Eftersom jag själv arbetar med en mycket omdebatterad grupp, ensamkommande flykting ungdomar, träffar jag många nyanlända, unga människor från muslimska länder. De flesta är troende muslimer, men de är fan i mej mer intresserade av det svenska julfirandet än vad jag är. Jag vill mena att det många gånger riktas så felaktigt mot nya svenskar i debatten. Att de på något sätt är emot vårt lands traditioner, vilket jag aldrig stött på, och om jag en dag stöter på det handlar det med största sannolikhet om något bakomliggande trauma mer än om att de på pinkiv vill starta jihad mot svenska kyrkan.
Så, vad jag menar är att debatten är så fruktansvärt tråkig, för den smutskastar och stänger ute människor. Om den inte smutskastar de barn som tillhör en annan religion är protestantismen så smutskastar den de som anser att skolan ska vara för alla och att man faktiskt kan välja bort kyrkan när möjlighet finns till annan lokal. För kom igen, hur många är vi egentligen som går till kyrkan när det inte är dop, bröllop eller begravning? Upp med en hand.
Skit i traditionen och låt julen handla om fucking kärlek. Det kommer inte komma någon grinch i helskägg och kaftan och rycka vörtbrödet ur händerna på dig, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar