tisdag 3 maj 2011

Den där Usama.

Medierna fullständigt svämmade över under gårdagen av nyheten att Usama Bin Laden, Alquaida-ledaren och den påstådda hjärnan bakom 9/11, skjutits av Amerikanska soldater i sin villa . Firandet är ganska morbidt om jag får säga min mening.
Samtidigt förstår jag, och främst handlar det nog om upprättelse, men kanske då inte främst för att just Usama blivit dödat och inte kan göra fler terroratacker, utan snarare Usama i egenskap av symbol för allt vi i västvärlden fruktar, de onda och okontrollerbara krafterna.
Sedan vill jag inte hyckla med att jag faktiskt anser att det är lite sjukt att man skjuter ner Usama med argumentet "för att han har dödat så många oskyldiga människor", på samma gång som USA och Obama hyllas som någonslags hjältar. Sist jag kollade har iallfall USA bombat ihjäl folk i en handfullstater, dessutom låter de sina egna unga medborgare dö som soldater. Eller bombar USA bara 'skyldiga'? Ocivila? Eller är det så enkelt att USA har ensamrätt på att döda?

Många människor som uttalat sig, och som jag talat med, verkar tro att det här innebär ett slut på allt vad terrorism och talibanförtryck heter. Jag är ledsen men det kommer inte hända!
Hur gärna jag än skulle vilja det så är det inte slut. Det är inte under några omständigheter Usama som ensam ligger bakom varenda terrorattack som Alquaida tagit på sig genom åren. Naturligtvis finns det andra män som är beredda att ta över, för mordet på Usama kom knappast som en blixt från klar himmel. Man kan dra en paralell, om än långsökt, till de kriminellagängen som härjat här i Göteborg ganska vilt de senaste åren. Hade det varit så enkelt att man kunde dränera en hel organisation på kraft genom att oskadligöra deras ledare, utåt sett, så hade vi inte haft några kriminellagäng.
Missförståmig rätt, Alquaida är tyvärr inte en man som leder ett antal galningar, det är en organistation med människor som är så hjärntvättade att oavsett om man har Usama att se upp till eller ej så kommer man fortsätta med sitt bullshitkrig.

Jag tror att följden av mordet på Usama kommer innebära att Alquaida inom snar framtid kommer att visa sin styrka, Usama kommer bli en maryr som folk kommer bli ännu mer rädda för muslimer. Faktiskt så föder islamofobin mer fundamentalister än den motverkar, för det extrema växer alltid fram ut ett intolerant klimat.
Men det här är komplext, kanske måste alla nationer förenas och acceptera varandra, alla religioner och alla kultuer för att inte skapa schismer som får människor att bli terrorister? Det tror jag, men jag vet inte. Kanske har jag helt fel, kanske ska världens splittras ännu mer för att finna en lösning?

Slutligen, varför jag inte tänker inte fira att någon dödats, oavsett vem, är så enkelt att jag tycker att det är hyckleri, om man som jag, är emot dödstraff, och jag kommer inte fira att vi ser slutet på terrorismen, för det gör vi inte. Däremot hoppas jag att det här kan vara ännu ett steg i riktningen som får arabvärlden att göra sig av med sina förtryckar regimer, hur det nu ska gå till i en värld som denna. Här vill jag bara poängtera att förtryckarregimer inte har någonting med Islam att göra, trots att många sätter likhetstecken dem emellan. Det visar sig ju gång på gång att varenda ledare har fått stöd av den KRISTNA västvärlden för att ta och behålla sin makt.

Tack och hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar