tisdag 3 maj 2011

bitch: självständig, agressiv kvinna.

Jag höll på att ramla ur soffan när jag sökte på ordet bitch i svenska akademiens ordlista. Där står det, svart på vitt: bitch -självständig, agressiv kvinna.

Jag undrar hur han (för det måste vara en man) som kläckt den fantastiska idén att definiera ordet på så vis?
Först och främst: självständig! Självständig? Som om självständig vore ett negativt adjektiv?
Definitionen för tankarna tillbaka till när man opererade bort livmodern på kvinnor som var hysteriska, så modernt känns det!
Att sedan vara tvungna att skriva att det handlar om kvinnor är ju så man blir mörkrädd. Nej, jag skulle inte må bättre av att kalla killar för bitch, men varför är bara självständiga kvinnor bitchar? Om man är man då? En självständig, agressiv man. Vad är han? Finns det något motsvarande ord? Är han en karlakarl? En härlig kille som står upp för sin sak? En sån som får ligga?
Kontentan: självständig är något som män förutsätts vara och kvinnor ska berömmas för att vi är. Eller missgynnas. Det är hårfint. Madonnan och horan.
Appropå hora, slampa definieras som lättfärdig kvinna. Det är också intressant. Killar kan inte vara slampor? Konstigt för jag har känt flera stycken.

Ni skulle ju kunna välja in typ 50cent eller Snoop i Akademien nästa gång någon av gubbarna trillar av pinnen?
Jaha. Men tack iallfall Svenska Akademien, ni har satt ord på exakt hur ojämställda vi är och jag har fått vatten på min kvarn.
Tack!

ps. Bara ett litet tips,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar